Nordic Lithium - LiFePO4 battericeller til båt, campingbil og hytte

View Original

Kan jeg bruke min eksisterende dynamo med litiumbatterier?

Dynamoer er som regel designet for blybatterier

Et av spørsmålene vi oftest får her i Nordic Lithium er hvorvidt man kan bruke eksisterende dynamo for blybatterier for å lade litiumbatterier. La oss først gå igjennom de ulike problemstillingene før vi diskuterer løsningene.

Utfordringer

Varme. Litiumbatterier har svært lav indre motstand. Flere dynamoer designet for blybatterier vil derfor kunne gå varme dersom det ikke er nok motstand i batteriene som skal lades.

Dump load. I motsetning til et blybatteri har gjerne et litium-batteri et relé som kutter dersom batteriene er fulle. Dersom dette skjer vil det momentant bli veldig høy spenning i dynamoen som kalles en “dump load”. Dette er som regel skadelig for dynamoen. Strømmen trenger et sted å gå.

Ladeprofil. Litium-batterier skal helst ikke opp til mer enn 14,0-14,6V, men enda viktigere er at batteriene ikke holder over 13,6V over lang tid som f.eks. ved en lang kjøretur eller motoretappe med båt.

Løsninger

Det finnes flere løsninger på problemene, litt avhengig av dynamo og elektrisk anlegg.

Anbefalt: DC/DC-lader

Dersom du har en separat bank for forbruk kan du bruke dynamoen til å lade et blybatteri, som f.eks. et startbatteri. Derifra kan du koble en DC/DC-lader, f.eks. en Victron Orion-TR Smart DC-DC lader.

Fordelen med dette er at dynamoen brukes som før - den lader et blybatteri som den er designet for å gjøre. Du får full kontroll over ladeprofilen til litiumbanken din. En slik løsning kan ikke gå galt.

Ulempen er at dette er en kostbar løsning, og dersom du har en stor dynamo må du ha tilsvarende størrelse på DC-DC-lader(ene).

Anbefalt: Dynamo med litium-regulator

Det finnes dynamoer, f.eks. fra Balmar som har ladeprofil for å lade litium-batterier. Disse har gjerne en regulator som både regulerer spenning og mengden strøm for å holde ladeprofil og varme i dynamoen på et riktig nivå. Dersom du har et startbatteri med skillediode tåler dette fint å bli ladet med en litium-profil, så du kan bruke en slik dynamo til både start- og forbruksbatteri.

Ulempen med denne løsningen er pris. Slike dynamoer kan koste en del. I tillegg kan det kreve en ombygging av motor da disse dynamoene kan være større og ha behov for ekstra belter.

Lade litiumbatteriene med eksisterende dynamo

Dersom vi løser utfordringene beskrevet ovenfor er det mulig å lade litiumbatterier med en dynamo designet for blybatterier.

Hvis vi starter med varmeutvikling, så er det i Nordic Lithium’s erfaring at flere standard-dynamoer, særlig i båt, ikke går varme selv hvis de lader litiumbatterier med lite motstand. Dette må man undersøke selv, men det kan godt være verdt et forsøk dersom man følger med.

Dersom dynamoen også lader et blybatteri, som f.eks. et startbatteri, via en skillediode vil dette blybatteriet ta dump load dersom releet på litiumbatteriet kutter. Vi fraråder på det sterkeste å bruke en dynamo til blybatterier for å kun lade litium på grunn av dette.

For å få riktig ladeprofil må du sørge for at dynamoen ikke leverer for høy spenning. Dersom spenningen går over 14,6V vil du ikke kunne bruke din eksisterende dynamo. Dersom spenningen ligger på over 13,6V over tid anbefaler vi muligheten til å skru av lading av batteriene dersom de er fulle og motoren står på. 123 Smart BMS med 123 Smart Relay vil la deg gjøre dette via mobiltelefonen din.

Konklusjon

Potensielle utfordringer med dynamoer laget for blybatterier er varme, dump load, og ladeprofil. De anbefalte løsningene for dette er enten via en DC/DC-lader eller en dynamo med regulator og litium-profil. Dersom du løser alle de nevnte utfordringene kan du også bruke din eksisterende dynamo.